Obsah článku

Autovraky – zařazení, výkup, likvidace, reuse, recyklace a časté chyby

Autovrak je vyřazené vozidlo, které dosloužilo technicky nebo bylo poškozeno. Obsahuje kov, plasty, sklo i nebezpečné látky jako oleje, kyseliny nebo airbagy. Z hlediska zákona je nutné ho předat do autorizovaného zařízení k ekologické likvidaci. Správně zpracovaný autovrak má hodnotné části – od šrotu po náhradní díly, ale vyžaduje odborné zacházení a evidenci.

Kód materiálu dle Katalogu odpadů – autovraky

16 01 04 – Vyřazená vozidla s ukončenou životností

Používá se pro osobní i nákladní vozidla, která dosloužila nebo byla vyřazena z provozu a neobsahují nebezpečné látky (např. po ekologické likvidaci). Předávají se do zařízení oprávněného k jejich zpracování a recyklaci. Obsahují využitelné suroviny (kovy, sklo, části plastů).

16 01 03 – Vyřazená vozidla obsahující nebezpečné látky*

Týká se aut, která obsahují provozní kapaliny, akumulátory, airbagy, oleje, chladiva, rtuť apod. Jedná se o nebezpečný odpad a likvidaci smí provádět pouze certifikované zařízení. Je vyžadována evidence, ekologická likvidace a potvrzení o převzetí.

16 01 06 – Vyřazená vozidla s ukončenou životností zbavené kapalin a jiných nebezpečných součástí

Kód se používá v některých evidencích pro vozidla, která jsou určena k dalšímu rozebrání, např. na náhradní díly, a jejichž části budou dále zpracovány.

13 02 05* – Nechlorované minerální motorové, převodové a mazací oleje.

Tento kód zahrnuje vyjeté motorové oleje z motorů a převodovek vozidel, pokud neobsahují chlorované přísady. Jsou považovány za nebezpečný odpad kvůli svému chemickému složení a možnému obsahu těžkých kovů. Musí být předávány specializovaným zpracovatelům nebo využívány jako alternativní palivo za přísných podmínek.

16 01 07* – Olejové filtry.

Olejové filtry z vozidel jsou klasifikovány jako nebezpečný odpad kvůli zbytkům motorových olejů a kovových částic. Vznikají při běžné údržbě a opravách spalovacích motorů. Musejí být sbírány odděleně a předány k dekontaminaci, mechanickému rozdrcení nebo k materiálové recyklaci po vyčištění.

16 01 15 – Nemrznoucí kapaliny neuvedené pod číslem 16 01 14.

Jedná se o nemrznoucí směsi bez nebezpečných látek, často na bázi propylenglykolu nebo jiných méně toxických sloučenin. Vznikají při výměně chladicích kapalin v servisních provozech. Pokud nejsou kontaminovány ropnými látkami nebo těžkými kovy, lze je za určitých podmínek recyklovat.

Pozor:

Před odevzdáním je nutné ověřit, zda se jedná o vozidlo s nebezpečnými látkami (16 01 03*) nebo o již ekologicky ošetřený autovrak (16 01 04). Kód má zásadní vliv na to, jak bude s vozidlem dále nakládáno – i právně.

Nejste si jistí, jak správně zařadit autovrak nebo součásti vozidla?

Správná klasifikace odpadu vám ušetří čas, peníze i případné pokuty.

Co jsou autovraky a proč na nich záleží?

Autovraky jsou vozidla, která byla trvale vyřazena z provozu – buď kvůli technické neschopnosti, stáří, ekologickým limitům, nebo po dopravní nehodě. Jako odpad jsou zařazeny podle katalogu odpadů do skupiny 16 (zejména pod kódy 16 01 04 nebo 16 01 03*) a podléhají přísnému režimu manipulace, evidence a zpracování.

Vyřazená vozidla nejsou jen hromadou kovu – obsahují desítky komponent a materiálů, které mohou být znovu využity (kovy, sklo, pneumatiky, části plastů), ale také látky nebezpečné pro zdraví a životní prostředí (oleje, brzdové kapaliny, akumulátory, chladiva, rtuť, airbagy).

Díky moderním technologiím lze až 95 % vozidla recyklovat nebo jinak využít. Správná demontáž a ekologická likvidace umožňují získat druhotné suroviny a současně minimalizovat ekologické dopady.

Nesprávná manipulace nebo neekologická likvidace autovraků (např. odstavení v přírodě, vyteklé kapaliny, zahoření plastů) může způsobit kontaminaci půdy, vody i ovzduší, poškodit zdraví lidí a vést ke vysokým pokutám.

Správný postup při likvidaci autovraků – od odhlášení z registru přes ekologickou likvidaci až po zajištění dokumentace – je nejen legislativní povinností, ale také příležitostí k zisku (např. výkupem kovů nebo dotací za zpětný odběr).

Autovrak je odpadem, který má specifickou hodnotu, složitost i riziko. Odpovědné nakládání s ním šetří zdroje, peníze i životní prostředí.

Původ autovraků:

  • Soukromé osoby a majitelé vozidel (vyřazení starých nebo nepojízdných aut z důvodu stáří, technického stavu nebo nehody)
  • Autoservisy, autosalony, pneuservisy (vozidla s totální škodou, neopravitelné nebo neprodejné vozy, vozidla bez STK)
  • Leasingové a pojišťovací společnosti (pojištěná vozidla po nehodách nebo haváriích, ekonomicky neopravená)
  • Autovraky po dopravních nehodách (vozidla odtažená policií, hasiči nebo specializovanou firmou – často s kontaminací kapalinami nebo deformací konstrukce)
  • Obce a města (tzv. vraky odstavené na veřejných komunikacích, parkovištích nebo ve veřejném prostoru, dle zákona o pozemních komunikacích a zákona č. 541/2020 Sb.)
  • Stavební a těžební firmy (vyřazené pracovní stroje, staré nákladní vozy, těžká technika)
  • Recyklační a likvidační firmy (druhotné převzetí autovraků k ekologické likvidaci – obvykle zakončeno demontáží a zpracováním)

Autovrak se stává odpadem až ve chvíli, kdy ho majitel nebo firma označí jako nevyužitelné a trvale vyřadí z provozu. Od tohoto momentu se na něj vztahují povinnosti podle zákona o odpadech – včetně ekologické likvidace, vystavení dokladu o převzetí a evidence podle katalogového kódu.

Nelegální odkládání nebo rozebírání autovraků bez oprávnění je přestupkem a může vést k pokutám i ztrátě možnosti odhlášení z registru vozidel.

Materiálové složení autovraků

  • Železné a neželezné kovy – karoserie, motor, výfukový systém, ráfky, chladiče, kabely, elektroinstalace; tvoří hlavní část hmotnosti a mají vysokou výkupní hodnotu.
  • Sklo – čelní, boční a zadní skla, zrcátka; často vrstvené nebo tónované, může být kontaminováno fólií či tmelem.
  • Plasty a polymery – nárazníky, palubní deska, výplně dveří, světla, držáky, ochranné kryty; směsi různých typů plastů, recyklace možná jen u některých druhů.
  • Pneumatiky a pryžové díly – obutí, těsnění, silentbloky; pneumatiky podléhají zpětnému odběru a ekologickému zpracování.
  • Kapalinové systémy a provozní náplně – motorové a převodové oleje, chladicí kapaliny, brzdová kapalina, palivo, nemrznoucí směsi; nebezpečné odpady vyžadující odčerpání a likvidaci podle zákona.
  • Baterie a akumulátory – klasické olověné autobaterie, případně lithiové články u elektromobilů; obsahují nebezpečné látky (olovo, kyseliny, Li-ion články).
  • Textilie a výplně – čalounění, stropnice, potahy, izolace; často znečištěné, obtížně recyklovatelné.
  • Elektronika a čipy – řídicí jednotky, snímače, infotainment, airbagy; některé obsahují vzácné kovy nebo pyrotechnické náplně (airbag).
  • Nebezpečné komponenty – airbagy, pyropatrony, zbytky paliva, zkorodované součásti s rizikem kontaminace, azbestové brzdové obložení u starších vozů.

Autovrak je složitý technologický celek, jehož ekologická likvidace vyžaduje demontáž, separaci a odborné zpracování každé jednotlivé složky.

Recyklační efektivita moderních vozů se pohybuje mezi 85–95 %, v závislosti na konstrukci, materiálovém složení a míře kontaminace. Kvalitní rozebrání zvyšuje výtěžnost cenných materiálů i ekonomickou návratnost ekologické likvidace.

Doporučení pro nakládání s autovraky

Autoservisy, prodejci, dopravní podniky

Autovrak je komplexní odpad obsahující kovy, sklo, plasty, kapaliny i nebezpečné složky – jeho likvidace musí probíhat v souladu s legislativou a s důrazem na recyklaci.

Doporučujeme:

  • Předat autovrak pouze oprávněnému zpracovateli s licencí dle zákona č. 541/2020 Sb.,
  • Odstranit nebo odčerpat kapaliny: oleje, paliva, chladící a brzdové kapaliny,
  • Zajistit bezpečné vyjmutí baterie, airbagů a dalších potenciálně nebezpečných částí,
  • Evidovat předání vozu a získat potvrzení o ekologické likvidaci (tzv. potvrzení o převzetí autovraku),
  • Vyjmout z vozidla osobní dokumenty, štítky a citlivé údaje před předáním.

Pro firmy s flotilou nebo častou likvidací lze uzavřít rámcovou smlouvu s autorizovaným zpracovatelem – zajistí jednotný postup, rychlý svoz i výkupní podmínky.

Obce, sběrná místa a technické služby

Autovraky bývají odkládány nelegálně – prevence a jasně nastavené podmínky sběru snižují ekologická rizika i náklady.

  • Informujte občany o legálních možnostech předání vraku,
  • Zaveďte dohledové a evidenční mechanismy pro odkládání vozidel na veřejných místech,
  • Spolupracujte s licencovanými zpracovateli a zapojte se do systémů zpětného odběru vozidel.

Nesprávná manipulace s autovraky (např. ponechání na veřejnosti, odčerpání kapalin neodbornou osobou) může vést k pokutám až do výše 1 milionu Kč a poškození životního prostředí.

Tip: Za vraky je možné získat i výkupní odměnu – záleží na hmotnosti železa a celkovém stavu vozu.

Nejste si jisti, kam s vrakem, jak jej zlikvidovat nebo co říct klientovi?

Podmateriály a poddruhy – jak se zbavit autovraků a jejich částí

Kompletní autovrak

Nevyužitelné nebo havarované vozidlo určené k ekologické likvidaci.

Kód: 16 01 04 – Vyřazená vozidla s ukončenou životností

Doporučení: Předat výhradně autorizované firmě. Nechat si vystavit potvrzení o ekologické likvidaci (nutné pro odhlášení z registru vozidel).

Baterie z vozidel (olověné, Li-ion)

Akumulátory od osobních a nákladních aut, elektrických vozidel nebo motocyklů.

Kód: 16 06 01 – olověné akumulátory*, 16 06 05 – ostatní akumulátory

Tip: Nebezpečný odpad – nelze skladovat běžně, nutné zabezpečení proti zkratu a vytečení elektrolytu.

Olejové filtry, provozní kapaliny, brzdová kapalina, chladivo

Zbytky provozních kapalin z autovraků.

Kódy: 16 01 07, 13 01 10, 13 03 07***

Doporučení: Oddělit a předat firmě s oprávněním ke sběru a přepravě nebezpečných kapalin. Vyžadováno i z hlediska ADR.

Plasty, sklo a karosářské části (po demontáži a třídění)

Recyklovatelné části aut – nárazníky, skla, sedačky, palubní desky.

Kódy: 16 01 19 – plastové části, 16 01 20 – skleněné části, 16 01 22 – kovové části

Doporučení: Pokud jsou čisté a bez příměsí, lze materiálově využít. U kontaminovaných částí nutno zvolit jiný režim.

Každá část autovraku má své specifikum a odpadový kód.

Nejste si jisti, jak autovrak správně roztřídit nebo komu ho předat?

Co se vyrábí z autovraků?

Autovraky jsou jedním z nejlépe využitelných typů odpadu – obsahují vysoký podíl kovů, plastů, skla i technických komponent. Při správné demontáži a zpracování je většina materiálu opětovně použitelná, čímž se snižuje spotřeba primárních surovin a emise CO₂.

Ocel a barevné kovy pro hutě

Z karosérií, motorových částí a podvozku se získává železo, hliník, měď a další kovy. Ty se taví a slouží jako surovina pro výrobu nových automobilových nebo strojních dílů.

Náhradní díly z demontáže

Funkční komponenty – motory, převodovky, světla, disky, zrcátka – nacházejí uplatnění jako použité náhradní díly nebo repasované celky.

Recyklované plasty a pryž

Plasty z interiéru, nárazníků nebo nádrží se po třídění a drcení využívají jako granulát pro výrobu technických plastů nebo pryžových směsí (např. protihlukové bariéry, dlaždice, podložky).

Sklo z autoskel

Čelní a boční skla se drtí a používají jako plnivo do stavebních materiálů, pěnového skla nebo nových skleněných výrobků (pokud jsou odděleny vrstvy PVB fólie).

Alternativní palivo (TSR, RDF)

Zbytkové nerecyklovatelné části (např. znečištěné textilie, izolace, kompozity) se využívají jako palivo pro cementárny nebo spalovny.

Přínos pro životní prostředí

Recyklací jednoho osobního vozu se může ušetřit až:

  • 800 kg železné rudy,
  • 300 kg uhlí,
  • 100 kg vápence,
  • a až 1 300 kg emisí CO₂.

Autovrak není jen šrot – je to cenný zdroj druhotných surovin.

Demontáž a recyklace v autorizovaných zařízeních umožňuje maximální využití materiálu i úsporu nákladů.

Přehled hlavních právních předpisů pro autovraky

Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech

Upravuje obecný rámec pro nakládání s odpady, včetně autovraků jako odpadu s ukončenou životností.

  • § 15 – Povinnosti původce odpadu
  • § 94 – Povinnost ohlašování prostřednictvím ISPOP

Vyhláška č. 345/2021 Sb. Vyhláška o podrobnostech nakládání s vozidly s ukončenou životností

Podmínky sběru, zpracování a využití autovraků, včetně způsobu demontáže, odstranění provozních kapalin, baterií a dalších nebezpečných součástí.

Požadavky na technické vybavení a provoz zařízení pro sběr a zpracování vozidel, včetně minimální výbavy a technologických postupů (např. odčerpání kapalin, zajištění proti úniku).

Vedení evidence a hlášení – stanoví povinnosti provozovatelů zařízení ohledně průběžné evidence, rozsahu a formy údajů, které se oznamují ministerstvu.

Cíle pro opětovné použití a recyklaci – naplňuje cíle dané směrnicí 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností.

Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

Zajišťuje soulad mezi ekologickou likvidací a vyřazením vozidla z registru.

§ 13 odst. 1 – K ukončení registrace vozidla je nutné předložit potvrzení o převzetí autovraku od oprávněné osoby

Shrnutí:

Autovraky se považují za nebezpečný odpad a musí být likvidovány pouze prostřednictvím oprávněných a registrovaných zařízení. Důležitá je evidence v systému ISPOP, demontáž podle vyhlášky č. 273/2021 Sb. a zajištění ekologického zpracování v souladu s hierarchií nakládání s odpady.

Potřebujete poradit s autovrakem?

Zajistíme konzultaci, sběr i ekologickou likvidaci vozu v souladu s platnou legislativou.

S platformou ENVILINK lze autovrak:

  • správně zařadit podle katalogu,
  • vytřídit a označit,
  • zaevidovat dle zákona,
  • najít nejbližší výkup, doporučeného zpracovatele nebo přepravce.

Kam s autovraky? Možnosti ekologické likvidace

Předání vozidla autorizovanému zpracovateli

Autovrak je nebezpečný odpad – je nutné ho:

  • odvézt do autorizovaného zařízení ke sběru a zpracování,
  • předat s technickým průkazem a osobními doklady,
  • zajistit vystavení Potvrzení o převzetí autovraku.

Tento dokument je nutný pro odhlášení vozidla z registru.

Ekologická demontáž a využití surovin

V zařízení dojde k:

  • odstranění provozních kapalin (oleje, brzdová kapalina, chladivo),
  • separaci plastů, skla, kovů, baterií a nebezpečných složek,
  • recyklaci a materiálovému využití až 85–95 % hmotnosti vozu.

Zbytek (např. čalounění, plastové výplně) míří na skládku nebo do spalovny.

Zajištění likvidace prostřednictvím odborného partnera

  • Pro firmy nebo obce lze sjednat pravidelný svoz vyřazených vozidel,
  • Možná je i mobilní demontáž v místě odstavení (individuálně),
  • Důležité je zařazení autovraku pod správný kód odpadu (např. 16 01 04).

Při větším objemu je nutná evidence v ISPOP a smlouva s oprávněnou osobou.

Každý autovrak musí být zlikvidován ekologicky a legálně:

  • chráníme životní prostředí před únikem toxických kapalin,
  • šetříme primární suroviny díky recyklaci kovů,
  • minimalizujeme odpady na skládkách.

Nevíte, jak naložit s autovrakem?

ENVILINK vám pomůže zajistit ekologickou likvidaci, potvrzení pro odhlášení i recyklaci surovin – rychle, bezpečně a v souladu se zákonem.

Nejčastější chyby a příklady z praxe u autovraků

Autovrak? Jen staré auto na šrot? Ani náhodou.

Špatné nakládání s vyřazenými vozidly vede k právním problémům, nebezpečí úniků chemikálií, vysokým nákladům a riziku pokut. Jedna drobná chyba – třeba nesprávný kód odpadu nebo předání nepověřené osobě – může firmu stát desítky tisíc.

  • Firma odevzdala autovrak bez provozních kapalin – zpracovatel vyčíslil náklady na odstranění kapalin: 7 400 Kč/ks.
  • Obec využila neautorizované zařízení – kontrola od ČIŽP, pokuta: 62 000 Kč.
  • Firma zapomněla evidovat 16 01 04 – chybějící záznam v ISPOP odhalen při auditu: 19 000 Kč pokuta + výzva k nápravě.
  • Autovrak se skladoval venku bez zajištění proti úniku provozních kapalin – kontaminace půdy, náklady na sanaci: 124 000 Kč.
  • Dopravce vezl více autovraků bez platné ADR dokumentace – zastaveno PČR, pokuta + zákaz činnosti na 48 h: 38 000 Kč + ztráta zakázky.
  • V jednom kraji zůstávalo bez ekologické likvidace až 22 % registrovaných vraků – ztráta hodnotného kovového materiálu v hodnotě až 1,8 mil. Kč ročně.
  • Firma předala autovrak bez „Potvrzení o převzetí“ – zákazník nemohl odhlásit auto, reklamace, náklady na nápravu: 9 700 Kč.

Jak těmto chybám předejít?

  • Předávejte vozy výhradně do autorizovaného zařízení,
  • Vždy požadujte potvrzení o převzetí vraku,
  • Využívejte správné kódy odpadů (např. 16 01 04),
  • Skladujte vraky v souladu s vyhláškou – mimo dosah dešťové vody, s kontrolou úniku kapalin,
  • Školte personál – především na manipulaci, ADR, evidenci a značení.

Kolik můžete správným přístupem ušetřit nebo vydělat?

  • Úspora až 2 000 Kč/vrak na likvidaci při přímém předání bez prostředníka,
  • Výkupní bonus až 1 200 Kč za každý kompletní vrak (dle aktuální tržní hodnoty kovu),
  • Sleva až 15 % při roční smlouvě s autorizovaným zpracovatelem,
  • Úspora až 87 000 Kč ročně za administrativní zpracování díky digitalizaci evidence,
  • Navýšení hodnoty surovin až o 24 % při důkladném předtřídění plastů a skel z vraku.

Město, které zavedlo centrální odvoz a registraci všech vyřazených vozidel, snížilo počet černých skládek vraků o 68 % – úspora na úklidu: 142 000 Kč ročně.

Recyklační firma zavedla online evidenci vraků a systém fotodokumentace – pokles stížností o 93 % a zrychlení procesu o 46 %.

Společnost, která odděluje hliník a kabely přímo v provozu, zvýšila příjem z výkupu o 1,2 mil. Kč za 12 měsíců.

Ale chyby, pokuty a nevyužitý potenciál autovraků jsou skutečné. A zbytečně časté.

Nevíte si rady, co s autovraky? My ano.

Ať už jde o vyřazená vozidla z flotily, nekompletní vraky, kontaminované součástky nebo autovraky s nejasným původem – tento typ odpadu je legislativně přísně sledován a vyžaduje správné zařazení, evidenci i předání certifikované firmě. Nelze ho jen tak předat do sběru nebo rozebrat „na díly“ – hrozí vysoké pokuty i ekologická rizika.

ENVILINK vám pomůže:

  • Správně zařadit autovrak podle katalogu a platné legislativy,
  • Zajistit ekologickou likvidaci a potvrzení o převzetí,
  • Vyřešit evidenci, značení, přepravu i smluvní předání,
  • Porovnat nabídky zpracovatelů podle ceny, výkupních podmínek i využití materiálu.

Díky propojení s platformou ENVILINK získáte přístup k ověřeným zpracovatelům a autorizovaným zařízením – rychle, bezpečně a bez starostí.

Zadání poptávky zabere jen 2 minuty – o zbytek se postaráme my.

Jak na to s Envilinkem? Vyberte si, co potřebujete

Co konkrétně umíme zajistit:

  • Výběr nejbližšího autorizovaného zpracovatele autovraků,
  • Poradenství ke skladování, značení a přepravě podle legislativy,
  • Napojení na ISPOP a vedení povinné dokumentace,
  • Zajištění výkupu, zhodnocení materiálu a zpětného potvrzení,
  • Legislativní jistotu – včetně auditu, revize i proškolení personálu.

Proč využít ENVILINK?

  • Okamžité napojení na síť profesionálů v oblasti autovraků,
  • Transparentní nabídky bez skrytých poplatků,
  • Kompletní řešení – od autoservisu po fleet management.

ENVILINK – spojíme váš autovrak s odpovědným řešením.

Často kladené otázky (FAQ) k autovrakům

Co přesně se považuje za autovrak?

Autovrak je vozidlo, které je určeno k likvidaci – obvykle kvůli technické nepojízdnosti, havárii nebo neprodloužení STK. Autovrakem může být i vozidlo bez některých dílů (např. motoru, kol) nebo ekologicky nevhodné k dalšímu provozu.

Za autovrak se považuje i vozidlo, které bylo odhlášeno z registru vozidel kvůli zániku.

Jaký je správný kód odpadu pro autovraky?

Závisí na stavu a složení vraku:

  • 16 01 04 – Vyřazená vozidla bez kapalin
  • 16 01 06 – Vyřazená vozidla obsahující nebezpečné součásti (např. oleje, akumulátory, brzdové kapaliny)

Kód určuje, jak s odpadem naložit – zejména, zda se jedná o nebezpečný odpad.

Musí být autovrak evidován v ISPOP nebo jinde?

Ano, pokud:

  • jste firma nebo obec, která produkuje nebo sbírá autovraky,
  • provozujete zařízení na jejich likvidaci,
  • autovraky obsahují nebezpečné součásti.

Evidence se vede dle zákona č. 541/2020 Sb. a může probíhat přes ISPOP i registr původců odpadů.

Kde a jak se autovrak odevzdává?

Autovrak lze odevzdat pouze do autorizovaného zařízení k ekologické likvidaci.

Při odevzdání obdržíte „Potvrzení o převzetí autovraku“ – nezbytné pro trvalé vyřazení z registru vozidel.

Vozidlo musí být kompletní – chybějící části (např. motor) mohou znamenat poplatky navíc.

Co se děje s autovrakem po převzetí?

Probíhá ekologická likvidace:

  • odsátí provozních kapalin,
  • odstranění nebezpečných součástí (baterie, airbagy, nádrže),
  • demontáž využitelných dílů,
  • lisování a drcení zbytku karoserie.

Materiály (kovy, sklo, plast) jsou dále recyklovány.

Lze autovrak ještě zpeněžit nebo využít?

Ano – podle stavu a vybavení:

Výkupní cena se pohybuje od 500 do 3 000 Kč za kompletní vozidlo (v závislosti na kovovém obsahu a výkupci).

Funkční díly (motor, převodovka) mohou být prodány jako náhradní.

Výkup možný pouze přes oprávněné firmy, nesmí se prodávat „na součástky“ bez ekologické likvidace.

Jaké chyby se dělají nejčastěji u autovraků?
  • Odložení vozidla „na parkovišti“ bez oficiální likvidace – hrozí pokuta až 500 000 Kč,
  • Neodhlášení z registru – stále platíte povinné ručení,
  • Rozebrání na součástky bez oprávnění – porušení zákona o odpadech,
  • Odevzdání vozidla firmě bez oprávnění – ztrácíte nárok na ekologické potvrzení.

Tyto chyby vedou k sankcím a právním problémům.

Jaký je ekologický přínos recyklace autovraků?

Správná likvidace autovraku:

  • zabrání úniku až 20 litrů ropných látek do půdy a vody,
  • umožní znovuvyužití až 95 % hmotnosti vozidla (zejména kovů),
  • snižuje těžbu primárních surovin a uhlíkovou stopu.

Ekologická likvidace je nejen zákonnou povinností, ale i přínosem pro životní prostředí.

Využíváme soubory cookies!
Aby náš web fungoval přesně tak, jak má, využíváme soubory cookies, které zpracováváme podle zásad ochrany osobních údajů. Další informace o využití cookies souborů naleznete zde.